הפרעות קשב וריכוז

מהן הפרעות קשב וריכוז

הפרעות קשב וריכוז הן מהבעיות השכיחות ביותר בעולם המערבי, ועל פי ההערכות כעשירית מהילדים והמבוגרים בישראל לוקים בהן. 

ADHD (הפרעת קשב וריכוז) היא הפרעה נוירו-התפתחותית הפוגעת בילדים ובמבוגרים כאחד. היא מאופיינת בסימפטומים של חוסר קשב, היפראקטיביות ואימפולסיביות, שעלולים להוביל לקשיים במסגרות אקדמיות, תעסוקתיות וחברתיות.

הסיבות המדויקות להפרעת קשב וריכוז אינן מובנות במלואן, אך מאמינים שהיא קשורה לשילוב של גורמים גנטיים, סביבתיים ונוירולוגיים. אין מבחן אחד לאבחון הפרעות מסוג זה, אך אנשי מקצוע בתחום הבריאות משתמשים בדרך כלל בשילוב של ראיונות קליניים, תצפיות וסולם דירוג כדי להעריך את התסמינים.

טיפול בהפרעות קשב וריכוז כולל בדרך כלל שילוב של תרופות וטיפול התנהגותי. תרופות המשמשות לטיפול ב-ADHD כוללות חומרים ממריצים כמו ריטלין, קונצרטה ואדרל, שיכולים לעזור לשפר את המיקוד ולהפחית היפראקטיביות ואימפולסיביות. ניתן להשתמש גם בתרופות לא מעוררות כמו Strattera. טיפול התנהגותי יכול לכלול טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT), אימון מיומנויות חברתיות והדרכת הורים, שיכולים לעזור לאנשים עם ADHD לפתח אסטרטגיות התמודדות ולשפר את תפקודם החברתי והאקדמי.

חשוב לציין שהטיפול בהפרעות קשב וריכוז יכול להשתנות בהתאם לאדם, וחשוב לעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם איש מקצוע בתחום הבריאות כדי לפתח תכנית טיפול מותאמת אישית.

ההפרעה המכונה ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder), כשאינה מטופלת, גורמת לבעיות תפקוד קשות בלימודים, בעבודה, בחיי המשפחה, והזוגיות, ומגבירה גם את הסיכון לתאונות דרכים, הפרעות שינה, הפרעות דיכאוניות ואף התמכרות לחומרים מסוכנים. 

הפרעות מסוג זה שכיחות מאוד גם בקרב ספורטאים מקצועיים, הזקוקים לאבחון מדויק והתאמה נכונה של הטיפול הנדרש לאורח חיי הספורטאי, המשלב אימונים תובעניים, לימודים ותחרויות, כולם דורשים ריכוז מרבי, עמידה בלחצים והגעה להישגים.

ביחידה להפרעות קשב וריכוז שבמרכז מדיקס, ניתן לקבל אבחון של ההפרעה, ביצוע בדיקות ממוחשבות התומכות באבחון ומתאימות את הטיפול הנדרש, ומעקב אחר הצלחת הטיפול. 

את היחידה להפרעות קשב במדיקס מנהל ד"ר איתי גל, מומחה לרפואת ילדים, רופא ספורט, ומוסמך משרד הבריאות לאבחון וטיפול בהפרעות קשב. הטיפול ניתן לילדים נוער ומבוגרים, מגיל 5 ואילך. 

לפני הגעתכם לפגישה ראשונה, יש למלא את השאלונים אותם תוכלו להוריד מכאן, ולהביאם. מומלץ להביא לפגישה הראשונה גם כל סיכום רפואי קודם שברשותכם. 

המטפלים בהפרעות קשב וריכוז במדיקס