הכנה מנטלית למשחק או תחרות

ד"ר רועי סמואל (PhD), יועץ, חוקר, ומרצה בפסיכולוגיה של הספורט והפעילות הגופנית

מדוע ספורטאים זקוקים בכלל להכנה מנטלית?

תחרות או משחק חשוב זהו מצב לא שגרתי עבור הספורטאי, היוצר דרישות לא רגילות מבחינה גופנית ונפשית. על הספורטאי להיות מרוכז, להתמודד עם עוררות גופנית לא נעימה, לחצים מנטליים וציפיות. עליו לבצע טוב במשך זמן רב, בדופק גבוה, ומול יריב אותו הוא שואף לנצח. במקרים רבים צופים בו אנשים משמעותיים כמו הורים, חברים, אוהדים, ומאמנים – חשוב לו להוכיח עצמו ולעמוד ביעדים שקבע. לפיכך, על הספורטאי להכין את עצמו, הן מבחינה גופנית ומקצועית והן מבחינה נפשית, לתפקוד מיטבי במצב התחרותי.

אבל מה ההבדל מהאימון?

במקרים רבים האימון איננו מדמה את מידת הלחץ שהספורטאי חווה ואת הדרישה הגופנית או המנטלית שנוצרת במצבי תחרות או משחק חשוב. למשל, באימון אין קהל ושופטים, ובמקרים רבים מתאמנים מול יריב מוכר. לפיכך, יש ספורטאים רבים אשר מתפקדים היטב באימונים והביצועים שלהם מצוינים ואז מגיעים למצב התחרותי ומבצעים פחות מרמתם הרגילה.

מה מוריד את הביצוע של ספורטאים ושחקנים בזמן התחרות או המשחק?

העוררות הגופנית, הנוצרת מהתרגשות לקראת התחרות, מסייעת מצד אחד לייצר כוח ומהירות לפרק זמן קצר, אבל בטווח הארוך מעייפת את הספורטאי. נוצרת בשרירים חומצת חלב והדופק גבוה ממצב רגיל. הגוף מפרק סוכרים והטונוס השרירי עולה, וכתוצאה מכך הפעולות המוטוריות אינן אוטומטיות וזורמות. הראייה נהיית צרה (tunnel vision) ויכולת הסריקה החזותית וקבלת החלטות נפגעת. ספורטאים חווים מחשבות שליליות ואובדן ריכוז, המובילים לירידה בביטחון-העצמי. גורמים אלה עשויים ליצור ירידה בביצוע ומהווים הבדלים בין אימון ותחרות. במקרה שספורטאי חש תופעות אלה בעוצמה גבוהה הוא למעשה חווה "חרדה תחרותית".

אז מתי להתחיל הכנה מנטלית?

ספורטאים ושחקנים רבים חושבים על התחרות או המשחק ימים רבים לפני שריקת הפתיחה. מצב זה עלול להוביל לשחיקה מנטלית ועייפות. מצד שני, אם הספורטאי יקיים הכנה מנטלית בערב שלפני התחרות או ביום התחרות עצמו הוא עשוי שלא להספיק לעבד את כלל הרגשות והמחשבות ולהרגיש לא מוכן נפשית לביצוע. לפיכך, מומלץ להתחיל הכנה מנטלית כיומיים לפני התחרות או המשחק. עד אז, עוסקים בהכנה פיזית, טכנית‚ וטקטית.

מה כולל תהליך הכנה מנטלית?

תהליך הכנה מנטלית הינו מורכב, ויש ללמוד ולפתח אותו בעזרת  יועץ בפסיכולוגיית ספורט (פסיכולוג ספורט) מנוסה. התהליך הנלמד במרכז מדיקס כולל מרכיבים הקשורים למוטיבציה ההישגית של הספורטאי להתחרות, להגיע לנצח ולא "לא להפסיד", ולתת מקסימום מאמץ. הספורטאי מקבל כלים יישומיים להגיע למצב התחרותי בראש מנצח וחיובי. בנוסף, יש שימת דגש על הצבת יעדים אישית המותאמת ליכולות של הספורטאי ומורידה לחץ מציפיות לא ריאליות. ישנה עבודה מנטלית על ביטחון-עצמי וזיהוי מקורות חיוביים להעלאת הביטחון של הספורטאי. בנוסף, הספורטאי לומד טכניקות יישומיות של ריקלסאציה נשימתית-שרירית והדמיה של מצבי תחרות שונים. לבסוף, היועץ והספורטאי מעצבים רוטינה של יום תחרות המותאמת לצרכי הספורטאי.

האם זה יעזור לי?

כמו בכל טכניקה חדשה, על הספורטאי לתרגל בכל תחרות ומשחק את הכלים שלמד על מנת שיוטמעו במערכת העצבים ובנפש שלו. ספורטאים בכירים, אולימפיים ומקצועניים מדווחים כי הם מתרגלים טכניקות של הכנה מנטלית וכי הן מסייעות להן להגיע לתחרויות והמשחקים החשובים רגועים ומפוקסים יותר, ולבצע באופן מיטבי.