עיסוי ספורטיבי – עניין של עיתוי

אלכסי יוחננוב, אוסטאופת ומעסה ספורטאים בכיר במדיקס

פעילות מאומצת שבה מתנסים ספורטאי הישג מדי יום גורמת לכיווצי שרירים הפוגעים ברמת הביצועים וגורמים לכאבים. העיסוי לספורטאים נועד לסייע בהפחתת נפח השרירים התפוסים, בשחרור הכיווץ ובמניעת פציעות חמורות, כמו גם פציעות חוזרות.
ככלל, עיסוי מבוצע לפני הפעילות הגופנית, במהלכה ובסיומה.
חשוב להדגיש שישנם מצבים שבהם לא מומלץ ואף אסור לבצע עיסוי. לדוגמה: במחלות כמו שפעת, חום וחולשה, מחלות דם ומחלות לב שונות, אבעבועות רוח, מחלות עור (במיוחד אן הן דלקתיות, פצעים פתוחים, נפיחויות ועוד).
בהיבט הפיזיולוגי, טיפול בעיסוי שמטרתו להגביר משמעותית את קצב זרימת הדם מסייע לחמצן ולחומרי המזון להגיע אל הרקמות באמצעות זרם הדם ולפַנות חומרי פסולת ורעלים דרך מערכת הלימפה. העיסוי משפיע בעיקר על מערכת התנועה, ובאמצעות הסיוע לפעילות המטבולית הוא משפיע למעשה על כל מערכות הגוף. בהיבט הנפשי, טיפול במגע הוא בעל סגולות מרגיעות. במצב של דחק הוא מפחית את המתח הנפשי וגורם למטופל להגיע להרפיה. בכך הוא מאפשר לו לשפר תפקודים פונקציונליים ולמעשה לשפר את איכות חייו.

סוגי עיסויים
קיימים סוגים רבים של עיסויים, ולעתים, עיסוי אחד עשוי לכלול כמה טכניקות דומות. להלן כמה דוגמאות לסוגי עיסויים והתאמתם לאוכלוסיות שונות:

  • עיסוי שוודי: זוהי שיטת עיסוי שבה משתמשים בשמנים (לרוב ריחניים) להרגעה ולהנאת המטופל. העוסקים בעיסוי שוודי שמים דגש על האווירה שבה מבוצע העיסוי. יודגש שעיסוי מסוג זה מתאים לכל אדם, כולל ספורטאים כמובן.
  • עיסוי רפואי: הפעילות היא בעלת אופי פיזיותרפי, תוך הפעלת הרקמות באזורים שונים של הגוף במטרה לגרום לשיפור בריאותי: תפקוד טוב יותר של איבר מסוים, שיפור הגמישות, הקלה על כאבי שרירים, חידוש רקמה שניזוקה כתוצאה מפציעה ועוד. עיסוי זה מתאים מאוד לספורטאים שהגיעו לעומס יתר באימונים, או כאלה שנמצאים בשלב השיקום שלאחר פציעה.
    עיסוי תאילנדי: המגע כולל עיסויים ולחיצות איטיות באזורים של רקמות רכות, גידים ושרירים. העיסוי, המבוצע באמצעות המפרקים של המעסה, משפר את גמישות הגוף באמצעות מתיחות ,ממריץ ומאזן את מחזור הדם באמצעות מגוון של תרגילים. עיסוי מסוג זה מתאים מאוד לספורטאים בשלב ההתאוששות לאחר מאמץ קשה.
  • אבנים חמות: זוהי שיטת עיסוי אינדיאנית, המשלבת טיפול בעזרת חלוקי נחל מחוממים, יחד עם מגוון של שמני מרפא. העיסוי נועד להרגעה וליצירת רפיון אצל המטופל, ויש הטוענים שהוא אף מטהר את הגוף מרעלים. הוא מתאים לאנשים עם רגישויות יתר לשמנים וכאב כתוצאה מהמגע של המטפל.

יתרונות העיסוי הספורטיבי

  • מנקז את הפסולת שהצטברה בגוף מהרקמות לדם ולמערכת מדעי הספורט ההפרשה, וזאת באמצעות הגברת קצב זרימת הדם.
  • ממריץ את קצב זרימת נוזל הלימפה ובכך מסייע לספורטאי בתהליך ההחלמה לאחר דלקות ולחץ עצבי ובחזרה מהירה יותר לאימונים.
  • מסייע בהרפיית השרירים וכתוצאה מכך – בהעמקה ובהתייעלות הפעילות של מערכת הנשימה על-ידי שחרור שרירי הגב, השרירים הבין-צלעיים ושרירי החזה.
  • מפחית את הכאבים הן בשרירי השלד והן בשרירים הפנימיים )שרירי הליבה(.
  • מפחית מתחים נפשיים ומאיץ את התאוששות השריר.

יש לציין שלעתים עשוי להיווצר מצב שבעקבות הגברת זרימת הדם תיתכן החמרה בכאב במשך 24 עד 48 שעות לאחר העיסוי. מאחר שהגוף אינו מורגל להזרים דם למקום הכואב, מערכת העצבים התחושתית חשה בזרימה ומגבירה את הכאב. המערכת מסתגלת לכך ולאחר זמן-מה יחוש המטופל הקלה משמעותית.

עיתוי העיסוי הספורטיבי
כאשר מדובר בספורטאים ובתחרויות, עיתוי העיסוי הספורטיבי נחלק לשלוש תקופות: לפני התחרות, במהלכה ובסיומה.
לפני תחרות (באותו יום): העיסוי הוא קצר ומהיר מאוד, ומטרתו לעורר את הגוף ולשמור על הטונוס הגבוה של השרירים ועל היותם חמים ואלסטיים. כמו כן, עיסוי זה מפחית את הלחץ מהספורטאי בהיבט המנטאלי והפיזיולוגי (מניעת התכווצות שריר – ״קרמפ״). העיסוי נמשך בין חמש דקות לרבע שעה, והוא מבוצע לפני פעילות אינטנסיבית.
תוך כדי תחרות: התחרויות בענפי הקרב כגון ג'ודו, היאבקות, טקוואנדו וכיו"ב נמשכות בדרך כלל יום אחד, לעומת ענפי ספורט כמו שייט, טניס, אתלטיקה, התעמלות, חתירה ועוד, שבהם התחרויות עשויות להימשך כמה ימים.
כאשר מדובר בענפי הקרב, העיסוי יהיה קצר מאוד (15-5 דקות), והוא יתמקד בשחרור ספאזם שרירי, תנועתיות והזרמת דם והורדת טונוס-יתר אך השארת טונוס גבוה של השריר כהכנה של הספורטאי לקרב הבא. 
כשמדובר בתחרות של כמה ימים רצופים, הטיפול יהיה ארוך יותר (סביב 50-30 דקות), ויכלול תנועות, מתיחות קלות והזרמת דם. היות ולילה מפריד בין התחרות הקודמת לבאה אחריה, הספורטאי אמור לישון היטב ולהרגיע את הגוף, אך לשמור על טונוס גבוה כדי לתפקד היטב ביום שלמחרת.
בתום התחרות: כאן אין הבדל בין ענפי הספורט. המטרה היא לפרק את הרקמה השרירית הרלוונטית ולהפחית את הספאזם בשריר, מבלי להתחשב בטונוס השרירי, גם אם הגוף יהיה ״כאוב״ יחסית ביום שלמחרת. הדבר אינו אמור להפריע לספורטאים, כיוון שלעתים קרובות יש להם כמה ימי התאוששות. משך הטיפול הוא אישי, וברוב המקרים נע בין חצי שעה לשעה.
על המעסה לדעת את סוג הפעילות של הספורטאי ולהכיר את תכנית האימונים והתחרויות שלו, ורק ולאחר מכן להחליט על סוג העיסוי וכיצד ובאיזו עוצמה לבצעו לאחר פעילות/תחרות מאומצת.

נקודות נוספות שהמעסה חייב להתייחס אליהן
אופי העיסוי: קיימים הבדלים באופי העיסוי בין ענפי הספורט השונים.
לא ניתן להשוות בין רקמת שריר של מתעמלת אמנותית (ענף אסתטי) לזו של ג׳ודוקא (ענף קרב).

הבדלים בין מחנות אימונים לתחרויות:
יש להתייחס להבדלים בין מחנה אימונים לתחרות: כשמדובר במחנה אימונים קיימים פרמטרים שיש להביאם בחשבון – האם מדובר באימון אחד ביום או באימוני בוקר וערב; ואם כן, האם העיסוי נעשה בין האימון הראשון לשני באותו יום או לאחר יום שלם. האם מתקיים אימון למחרת?
הבדלי שעות בין מדינות: יש להביא בחשבון פרמטרים כמו הבדלי שעות בין מדינות,  משפיעים לרעה על הגוף בגלל שינויים קיצוניים בשעון הביולוגי ועמם גם בהרגלי השינה.
טיסות: לעתים קרובות, טיסות כוללות עצירוֹת ביניים ועיכובים המתישים את הגוף וגורמים לקושי תנועתי ולספאזם שרירי מוגבר.
שינויים במזג האוויר: גם לכך יש השפעה על הגוף, שכן, המערכת החיסונית עלולה להיפגע במעבר בין אקלים קיצי לחורפי.
מחסור בשינה: לפעמים נוצר מחסור בשינה עקב הבדלי השעות, או מצב שבו הגוף צריך לתפקד בשעות שאינו פעיל בדרך כלל, עובדה הגורמת לכיווץ שרירים ולעייפות.

תיאורי מקרה
להלן תיאורי מקרה משלושה ענפי ספורט שונים: התעמלות אמנותית, התעמלות קרקע ומכשירים ושייט. המטרה היא להבין את ההבדלים בסגנון העיסוי כאשר מדובר בספורטאים מענפים בעלי דרישות גופניות ופיזיולוגיות שונות.

ענף הספורט – התעמלות אמנותית (נטע ריבקין)
הגדרת הפציעה/אבחנה: עומס יתר. נטע הגיעה אליי בתקופת ההכנה לקראת תחרות המטרה החשובה ביותר – משחקי ריו 2016 .
האימונים בענף ההתעמלות האמנותית נמשכים בין 8 ל 10- שעות ביום. במילים אחרות – מאמצים גדולים של הגוף תוך עומס רב על השרירים לאורך שעות רבות ביום.
תופעת לוואי: שרירים תפוסים וכאובים.
תיאור הטיפול: שחרור השרירים תוך הזרמת דם רווי בחמצן לשריר, המסייעים לסילוק חומצת החלב ברקמת השריר.

ענף הספורט – התעמלות קרקע ומכשירים (אופיר נצר)
הגדרת הפציעה: קרע ברצועה הצולבת בברך. הפציעה נגרמה בתחרות גביע העולם בקרואטיה, לאחר נחיתה לא טובה בסיום התרגיל בסוס הקפיצות. לאחר הניתוח טופלה המתעמלת בפיזיותרפיה. הטיפולים בעיסוי החלו כשישה שבועות לאחר הניתוח, במטרה להפחית את הנפיחות, להקל את פעולת השרירים סביב הברך ולשפר את טווחי התנועה.
תופעת לוואי: חוסר טווח תנועה, הידבקויות, נפיחות, שרירים תפוסים, כאב .
תיאור הטיפול: הליך הטיפול היה תקופתי עקב כאב ונפיחות במקום הפציעה לאחר הניתוח. הטיפולים נועדו להזרים דם למקום הפגוע, לשפר את טווחי התנועה ולבצע ניקוז לימפטי להורדת הנפיחות.

ענף הספורט – שייט (גלישת רוח – שחר צוברי)
הגדרת הפציעה: הצטברות של חומצות חלב בשרירים לאחר מאמץ פיזי קשה בפרק זמן קצר. כאשר אני מצטרף לסירת המאמן בתחרות גלישה יש לי היכולת לתת מענה לשייַט בעת שהוא נמצא במנוחה קצרה בין שיוט אחד למשנהו, קרוב לסירת המאמן (בדרך כלל מדובר ב 3-2- שיוטים ביום).
תופעת לוואי: כבדות, כאב, תחושת "שריפה" בשריר, חוסר גמישות ומגבלה בטווחי התנועה.
תיאור הטיפול: כאמור, הספורטאים נמצאים באמצע התחרות (בין השיוטים(, ואין זמן לבצע טיפול ממושך. אי לכך, אני חייב להפחית את הכאב ברקמת השריר בתוך זמן קצר מאוד של 5 עד 10 דקות. הטיפול הוא מהיר וכולל טפיחות על השריר, מתיחתו ושחרור של הרקמות באמצעות הזרמת דם רווי בחמצן למקום.

סיכום
מאמר זה עסק בעיסוי לסוגיו השונים, כולל תזמון העיסוי (לפני התחרות, במהלכה ובסיומה)ויתרונותיו של כל אחד מהסוגים השונים.
כמעסה המטפל בספורטאים או לימפיים וכספורטאי לשעבר, אני יכול לומר בביטחון מלא שהעיסוי ייחודי לכל מטופל ומטופל. אין דומה הטיפול בספורטאי העוסק בג'ודו לספורטאית העוסקת בהתעמלות אמנותית.
באמצעות שלושה תיאורי מקרה מענפים ספורט שונים, ניסיתי להמחיש את ייחודיות הטיפול בכל ספורטאי על-פי אופי הענף והפציעה שממנה הוא סובל.
על-פי דברי הספורטאים עצמם, מתברר שהטיפולים סייעו להם רבות הן באימונים והן בתחרויות.