״לפני זינוק״

אלכסי יוחננוב, אוסטאופת ומעסה ספורטאים בכיר במדיקס

המרתון בפתח…22/2 היום הגדול! אלפי רצים ירוצו שם, וגם אתם!
לא משנה איזה מרחק תבחרו לרוץ (מלא, חצי או 10) העיקר שתהיו שם ותחוו את האדרנלין.
המון אנשים פונים אליי בסמוך למרתון, בחודש האחרון, בשבוע האחרון – כאלו שרוצים טיפול.
ביניהם יש כאלו שאני לא מכיר והגיעו דרך מטופלים אחרים, כאלו שפתאום נזכרים שצריכים טיפול ולא היו אצלי שנה, כאלו שמתאמנים למרוץ ואמרו להם שצריך… 

למה צריך? 
כי כואב! כי זה עמוס! כי ״השרירים צועקים הצילו״!
להגיד לכם את האמת? אני לא מקבל אותם וזאת עם כל הרצון הטוב לעזור להם מאחר ואני סבור במקרים אלו – הנזק עולה על התועלת. ואני אסביר:
כמעסה ספורטאים אולימפיים המטפל כל השנה באופן שוטף ועיקבי בספורטאים בכל הרמות (אולימפיים ועד חובבים), חשוב לי להסביר כי טיפול רגע לפני מירוץ או תחרות, לאלו מכם שלא עשו טיפול שכזה מעולם או לא חוו טיפול תקופה ארוכה, הוא כמו שתיית ג׳ל חדש פעם ראשונה ביום המרוץ (כי לא תדעו מה זה יעשה לכם בבטן( והוא אף כמו ריצה ביום המירוץ עם נעל חדשה שרק עתה רכשתם (כי אתם עלולים לסיים המירוץ או לא לסיימו…עם יבלות). במצב כזה, לא הייתי ממליץ לעשות סמוך למועד המירוץ עיסוי או טיפול חדש ואינטנסיבי לגוף שאינו מתורגל בו.

אז למה דווקא עכשיו לנסות משהו חדש כמו עיסוי ספורטאים?!
עיסוי ספורטאים, ממש לפני התחרות עלול לגרום לכאבים או אי נוחות במירוץ ולסכן את החלום שלכם וזאת לאחר תקופה ארוכה של אימונים לא פשוטים, השכמות בוקר או ריצות לילה…לא חבל?!
המסר ממני, כאיש מקצוע בכיר, הוא כי טיפול כגון עיסוי צריך להיות חלק משולב באופן שיטתי ועיקבי בתוכנית האימונים המסודרת (בדיוק כמו הקפדה על תזונה מותאמת, שינה נאותה, נעליים נוחות ומתאימות לכף הרגל, ג'לים, חטיפי חלבון מגנזיום ועוד) ומומלץ להרגיל הגוף לטיפולים שכאלו לפחות מספר חודשים לפני מועד המירוץ.
כמעסה בכיר, אני סבור כי עיסוי ספורטאים מאיש מקצוע, הוא חלק מתחזוקת הגוף, הנדרשת בתקופת אימונים לקראת מירוץ או תחרות, ובעזרתו תוכלו להכין הגוף בצורה מיטבית ואופטימלית לקראת המאמץ המחכה לו וכמובן, להקטין משמעותית הסיכוי להפצע בדרך למטרה חשובה זו.
למי שטרם חווה או לא יודע – זה המקום להסביר כי בין השאר, עיסוי ספורטאים מחדש את זרימת הדם לחלקי הגוף השונים, מרגיע ומסייע בהחלמה מפגיעות ברקמת שריר או כל רקמה עמוקה אחרת ומעבר לכך, מהווה "הפסקה" מהלחץ הנפשי לקראת תחרות, מכל מאמצי האימון וכך מעניק העיסוי "התנעה מחדש" ו"חידוש מצברים".
למי שבכל זאת מתעקש להגיע לפני מירוץ, חשוב לי מאוד להסביר, כי לאחר עיסוי מקצועי ועמוק אצל מעסה ספורט, עלול להיווצר כאב או מצב של החמרת כאב קיים, במשך 24 ועד 48 שעות שלאחר העיסוי (במקרים מסויימים אפילו 72 שעות), אך בסיומם, ישנה תחושת הקלה משמעותית.

תגובה זאת מתרחשת מאחר והגוף לא מורגל להזרים דם בעוצמה שכזו למקום הכואב, מערכת העצבים התחושתית שלנו בגוף חשה בזרימה ומגבירה את הכאב, אך מסתגלת לכך בזמן שצוין.
לכן ההמלצה שלי היא להגיע לעיסוי ספורטאים לא יאוחר מכ-4 ימים לפני המירוץ (ולא לשכוח כי מומלץ להתחיל שגרת עיסויים מספר חודשים לפני המירוץ).
אני ממליץ לכל רץ/מתאמן לעשות עיסוי באופן שוטף ושגרתי להזרמת דם , ניקוי פסולת ותחזוקת הגוף. אלו הליכים חשובים ומשפיעים וכמובן בריאים באופן חד משמעי!

בהצלחה לכל הרצים !

זכרו – בשביל לרוץ טוב – צריך עיסוי טוב.
מאחל לכם לרוץ ללא כאב, והכי חשוב – להינות מהדרך!